Een pro worden binnen de installatiesector? Zo pak je het aan!

By 11/02/2019Nieuws

In de installatiesector word je dagelijks geconfronteerd met nieuwe technische oplossingen; snelle ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie, nieuwe slimme technieken waarmee wooncomfort wordt vergroot en steeds betere systemen die onze veiligheid garanderen. Het is voor een installatiebedrijf een hele kunst om dit bij te houden. Wat is nou de beste manier om vaardig en kundig te blijven in je werk en vooraan te lopen? Het antwoord is; blijven leren. Onderzoek (Gottfredson & Mosher) laat zien dat ‘leren’ op vijf momenten plaatsvindt. Het is gelukkig niet moeilijk om deze momenten in je werkproces op te nemen.

Leermoment 1: Iets nieuws leren.
Je begint bij de basis: nieuwe kennis tot je nemen of nieuwe vaardigheden leren. Bijvoorbeeld “Wat zijn de principes van de werking van een warmtepompsysteem en wat zijn de belangrijkste onderdelen van een warmtepomp?” Open opleidingen, incompany trajecten en e-learnings zijn prima geschikt om voor de eerste keer iets nieuws te leren. Basisopleidingen nemen over het algemeen niet veel tijd in beslag en zijn niet duur. Leren vindt plaats door een opleiding te volgen.

Leermoment 2: Iets bijleren.
Dit is een vervolg op de basis, je gaat dieper in op de stof om op een later moment iets te kunnen toepassen. Om bij het voorbeeld van warmtepompen te blijven, je leert hoe je deze moet installeren en in bedrijf moet stellen. Aanvullende opleidingen helpen je om je kennis te vergroten en verdienen zich snel terug. Hiermee kun je je werk professioneler, sneller en beter uit voeren. Leren vindt plaats door een aanvullende opleiding te volgen.

Leermoment 3: Toepassen.
Je gaat het geleerde toepassen in je werk. Je komt bij je klant, installeert de warmtepomp en regelt het systeem op de juiste manier in. Bij opleidingen gebruiken we vaak praktijksopstellingen waarmee we de werkelijkheid zo goed mogelijk nabootsen. In combinatie met leveranciersdocumentatie moet het mogelijk zijn de warmtepomp te installeren. Leren vindt hier plaats door toepassen in de praktijk.

Leermoment 4: Oplossen.
Bij toepassing in de praktijk kunnen er altijd onverwachte problemen zijn. Het feit dat je zelf actief op zoek gaat naar een oplossing, heeft een enorm positief effect op wat je leert. Logisch nadenken en uitproberen helpen je verder. Maar ook hulp van collega’s of contact met een specialist is altijd goed. Zorg met je collega’s voor een werkomgeving waarin je vragen mag stellen en (op locatie) hulp kan krijgen. Ook kun je denken aan lid worden van een online platform waar installateurs kennis en ervaring delen. Leren vindt plaats door problemen op te lossen.

Leermoment 5: Veranderen.
Wanneer je regelmatig tegen hetzelfde dure en tijdrovende probleem aanloopt, is het de moeite waard om na te denken hoe je dit probleem bij de bron kan aanpakken. Dit dwingt je grondig het proces te verkennen om te begrijpen waarom iets fout gaat. Een uitkomst kan een andere werkwijze of het gebruik van andere materialen zijn. Leren vindt plaats door diepgaand inzicht en analyse zodat je dingen kunt veranderen. Maak hiervoor tijd, want het gaat je veel opleveren. Luister naar alle mensen die bij het proces betrokken zijn. Verder geven verdiepingscursussen en terugkomdagen je op een makkelijke manier toegang tot ervaringen van anderen.

Deze vijf leermomenten staan niet voor niets in deze volgorde. Je kunt pas iets toepassen (leermoment 3) als je iets nieuws of aanvullends (leermoment 1 en 2) hebt geleerd. De leermomenten sluiten verder goed aan op wat in onderwijsland de 70:20:10 regel wordt genoemd:

  • 70% van wat we leren, leren we tijdens ons werk in de praktijk
  • 20% leren we door discussie en feedback van collega’s
  • 10% van wat we leren, leren we door opleidingen te volgen

Installateurs die het snelste en het meeste weten te leren, hebben de beste uitgangspositie in de markt. Opleidingen zijn belangrijk en staan zeker aan de basis van het hele leerproces; tegelijkertijd dekken zij maar een klein deel af van alles wat we leren. Het meeste leren we tijdens het toepassen, oplossen en veranderen (momenten 3, 4 en 5), dus tijdens ons werk in de praktijk.

De cruciale vraagt die nu opdoemt is: Hoe zorg jij ervoor, als installatie professional of als installatiebedrijf, dat je zo veel mogelijk leert in de praktijk? En hoe wil jij dat wij als opleider je daarin ondersteunen?

Ik stel ideeën, reacties en suggesties op prijs. Mail ze naar [email protected]. In een volgend blog ga ik verder in op dit vraagstuk.

Jos Fleischeuer
Manager Solar Opleidingen

Leave a Reply